Dnes je čtvrtek 23. listopad, svátek má Klement.

zajímavosti

Dodržování pitného režimu může zlepšit Vaší kondici

přidáno: 22. 02. 2015

Nejen v letních parných dnech je nutné dbát na správný pitný režim. Je to totiž hlavní způsob, jak pokrýt každodenní ztráty tekutin v těle. Pro zachování našeho zdraví je nutné vždy udržet rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin. Napít se bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň.

Proč je důležité pít?

Dostatek tekutin v těle nám zajišťuje nejen správnou funkci ledvin, ale také výkonnost všech ostatních orgánů a tělesných i duševních funkcí.

Naopak nedostatek vody v organismu způsobuje mnoho problémů. Příznaky mírné dehydratace jsou bolesti hlavy, únava a malátnost nebo pokles fyzické a duševní výkonnosti včetně poklesu koncentrace. Při silné dehydrataci hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok.

Kolik denně vypít?

Je obecně známo, že každý by měl vypít alespoň 2 až 3 litry tekutin za den. Toto je ale pro většinu lidí nesprávné doporučení.

Potřeba tekutin je velice individuální. Záleží na mnoha vnějších i vnitřních faktorech, mezi které patří tělesná hmotnost, věk, pohlaví, složení a množství stravy, tělesná aktivita, teplota a vlhkost prostředí, teplota těla, aktuální zdravotní stav atd.
U člověka se sedavým zaměstnáním, který konzumuje převážně zeleninová jídla s nízkým obsahem soli, se potřeba tekutin může pohybovat od méně než jednoho litru za den. Naopak u člověka, který konzumuje příliš slanou potravu a fyzicky pracuje, sportuje nebo se pohybuje v horském prostředí, to může být až několik litrů za den. Zkrátka - každý z nás si musíme najít své optimální množství tekutin.

Co můžeme pít neomezeně?

Čistá voda - tu mohou pít všichni bez rozlišení věku nebo zdravotního stavu. Dále pak vodou ředěné ovocné a zeleninové šťávy a neslazené a ne moc silné čaje. Nejvhodnější čaje jsou zelené. Bylinné čaje by se měli pít slabé a je vhodné je střídat.

Omezená konzumace

Minerální vody středně a silně mineralizované - nejsou vhodné jako základ pitného režimu, protože obsahují soli. Trvalá konzumace může způsobovat vysoký tlak, ledvinové, močové a žlučové kameny či poruchy fyzického vývoje u dětí. Jejich denní příjem by neměl přesáhnout 0,5 l za den.

Vody sycené oxidem uhličitým -  můžeme je použít k posílení tvorby moči nebo k povzbuzení funkce trávicího ústrojí. Neměly by ale být konzumovány pravidelně, protože mohou způsobit žaludeční a trávicí obtíže a zvyšují dýchací a tepovou frekvenci.

Mléko a kakao -  jsou spíše tekutou výživou než nápojem a jejich vypité množství by se nemělo počítat do potřebného denního objemu tekutin.

Nevhodné nápoje

K nápojům, kterým bychom se měli vyhýbat nebo je konzumovat jen velmi výjimečně, patří především limonády, kolové nápoje, ochucené minerální vody, energetické nápoje apod. Důvodem je:

  • cukr, který zvyšuje pocit žízně
  • umělá sladidla, z nichž některá zvyšují chuť k jídlu
  • oxid uhličitý, který spolu s ochucovadly poškozuje zubní sklovinu;
  • kofein v kolových nápojích je diuretikum, to znamená, že zvyšuje tvorbu moči, takže se více tekutin z těla odvede, než by se mělo vypitím nápoje získat.

Káva (kofein) a alkoholické nápoje nemůžeme počítat do potřebného denního objemu tekutin. Rozhodně by se měly užívat s mírou. Ani zdravý dospělý člověk by neměl vypít denně víc než 0,5 litru piva nebo 0,2 litru vína. Káva by se měla pít se sklenicí čisté vody.

 

autor článku: Jitka Doubravová