Dnes je pondělí 22. říjen, svátek má Sabina,
je Mezinárodní den balbutiků.

Z našeho města
Menubox
Restbox

Tajemník Městského úřadu Dobříš se stal Osobností eGovernmentu

přidáno: 27. 03. 2018

20. března 2018 magazín eGovernment vyhlašoval osobnosti, které se nejvýrazněji zasloužily o posun elektronizace státní či veřejné správy v České republice. 1. místo v kategorii měst obsadil tajemník MÚ Dobříš Radek Řechka.

V letošním roce se sešlo celkem 128 nominačních formulářů z celé České republiky, které se týkaly 35 osobností. Během večera pak byli vyhlášeni vítězové v kategoriích obce, města, kraje a centrální úřady. Soutěž Osobnost připravuje magazím eGovernment, jehož zástupci prostřednictvím soutěže oceňují osobnosti státní a veřejné správy, které svojí aktivitou přispěli a dále přispívají k realizaci, posunu nebo propagaci elektronizace veřejné správy.

"Dělejme věci pořádně, nebo vůbec"

Právě tímto mottem se řídí Radek Řechka, protože jak dále dodává „co dneska ošidíte, se vám zítra vymstí dvakrát.“

Ocenění si tajemník městského úřadu Radek Řechka velmi váží. „Pro mě je toto ocenění jakousi satisfakcí za svou snahu dělat věci profesionálně a pořádně. Poslední dobou jsem cítil různé tlaky ze svého okolí na mou osobu při zavádění nového Nařízení EU na ochranu osobních údajů (GDPR), aby se tato pravidla aplikovala na úřadě „amatérsky“ za co nejlevnější cenu. Nutno dodat, že to bylo hlavně od lidí, kteří nejsou odborníci v daném oboru. Myslím, že toto ocenění, které jsem získal i právě za osvětu v rámci GDPR přesvědčí ony pochybovače a kritiky o tom, že cesta, kterou jsem nastavil, je ta správná a že odborné věci by měli dělat odborníci. I zde dvojnásob platí: nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci,“ uvedl tajemník úřadu Radek Řechka.

Městský úřad Dobříš má samozřejmě v plánu nadále rozšiřovat a zkvalitňovat proces elektronizace. „Ocenění mi vlilo další impuls do žil a získal jsem zase chuť posunovat věci dále,“ řekl Radek Řechka.

Jaké jsou Vaše hlavní cíle do roku 2018 a dále?

Jednoznačně chci dotáhnout do zdárného konce implementaci ochrany osobních údajů (GDPR) na našem úřadě. Okolo této věci udělalo několik lidí rozruch a dokonce jsem byl obviněn ze střetu zájmů. Bohužel o tom mluví hlavně lidé, kteří tomu nerozumí a spíše sledují své zájmy, než aby jim šlo o profesionální řešení. I závěr z vyšetřování kontrolního výboru dokázal, že nešlo o žádný střet. Prostě někteří občané a bohužel i zastupitelé si myslí, že nejlevnější řešení je vždy nejlepší a že stačí věci „odfláknout“ a udělat podle přísloví „aby se vlk nažral a koza zůstala celá“. S tímto postupem ale zásadně nesouhlasím. Vždy jsem dělal věci na 100 % - proto jsem se stal mistrem republiky, proto jsem byl na olympiádě, proto jsem zdárně vedl 10 let vysokou školu a i proto, že věci dělám pořádně, jsem byl nyní zvolen za Osobnost eGovernmentu pro rok 2018. Naštěstí mi názory těchto laiků nyní mohou být vcelku jednu – má práce byla oceněna na republikové úrovni. I proto se rád pustím do další práce na úřadě. I do budoucna připravujeme další elektronizaci a na některé nové věci jako např. elektronickou úřední desku nebo vyvolávací systém se občané mohou těšit v brzké době. To je ale jen zlomek, neboť to hlavní se nyní odehrává na pozadí fungovaní úřadu. Nařízení na ochranu osobních údajů jsem již zmínil, ale s tím souvisí i reorganizace spisové služby v návaznosti na archivaci a skartaci. Dále nás pak čeká zavedení elektronické identifikace (eIDAS) a další a další věci. Postupně bych rád se svými kolegy elektronizoval i některé zásadní procesy na úřadě, které se doposud ještě řeší papírovou formou.

Co pro Vás po vstupu na funkci tajemníka bylo nejtěžší?

Seznámit se se všemi zákony, kterými bychom se měli řídit. V soukromém sféře je to totiž jednodušší, neboť se řídíte pravidlem „Co není zakázáno, je dovoleno.“ Ve veřejné správě je to ale jinak. Můžete dělat jen to, co je povoleno. Takže, i když mnohdy bych nějaký problém z logiky věci nebo podle selského rozumu řešil jinak a efektivně, tak nemohu, protože zákon říká jasně, jak se má postupovat. Další problém je pak v tom, že jeden zákon jde občas do rozporu s jiným zákonem a vy musíte najít cestu, jak tento rozpor vyřešit. Jsem původem informatik, kde podstata problému byla jasná – funguje nebo nefunguje. Svítí nebo nesvítí. Jednička nebo nula. Poté jsem se více orientoval na management, kde jsem problémy řešil většinou dohodou. Ale nyní musím postupovat striktně podle zákonů, což omezuje prostor pro dohodu a kompromis. Chápu, že se někteří občané občas zlobí, že řešíme některé věci složitě, když by to šlo udělat jednodušeji. Ale problém je v tom, že je takto složité řešení často dáno zákonem a prostor pro vlastní iniciativu je nulový.

Prozradíte nám, jak nejraději relaxujete od práce na úřadě?

Bohužel nebo bohudík moc relaxovat neumím. Nejsem ten typ člověka, který to v práci „zapíchne“ a odchází domů s čistou hlavou. Dokonce i když jdu běhat, tak se mi při tom honí hlavou, co druhý den mám udělat, jak vyřešit jinak nějaký problém, jak něco vylepšit, jak zdůvodnit dané řešení problému zastupitelům tak, aby ho pochopili. Ostatně ocenění Osobnost eGovernmentu nedostanete za to, že děláte jen to, co musíte. Musíte dát i přidanou hodnotu. Proto je potřeba se stále vzdělávat, studovat a mít otevřenou mysl pro nové věci v dané problematice.

Ale když už nejsem v práci, nečtu odbornou literaturu a nic nedělám ani doma na počítači, tak se rád věnuji sportu. Miluji lyžování, rád se projedu na kole, nebo si i trochu zaběhám.

Na závěr musím poděkovat své partnerce, která při mně stojí a podporuje mne. A dále patří diky určitě i mým kolegům na úřadě, protože bez nich by moje nápady neměl kdo realizovat. Toto ocenění je tak určitě i jejich zásluha. Společně tvoříme jeden - jeden tým.

autor článku: Redakce DA | Tisková zpráva Města Dobříš