Dnes je neděle 22. září, svátek má Berta,
je Mezinárodní den neslyšících.

Z našeho města
Menubox
Restbox

ZŠ TRNKA: Jakou knížku si vyberu?

přidáno: 30. 10. 2015

Dobříšská knihovna mívá ve čtvrtek odpoledne zavřeno. Ve čtvrtek 22. října tu však bylo nezvykle rušno, ZŠ TRNKA pořádala další akci pro veřejnost, tentokrát s názvem Dílna čtení. Před třetí hodinou se tak do knihovny sešly děti v doprovodu maminek, tatínků, ale i prarodičů. Dílna je určena dětem, které si již samy čtou, i těm, které si knížky zatím teprve prohlížejí.

Před začátkem samotné dílny jsme se ptali Jany Zajícové, budoucí učitelky ZŠ TRNKA, která toto setkání vedla, co je smyslem Dílen čtení. „Smyslem dílny je přivést děti k pravidelné četbě a upevňovat jejich kladný vztah ke čtení.  Pokud se dílny pořádají pravidelně, zvyšuje se čtenářská gramotnost dětí, tedy schopnost přemýšlet nad přečteným textem, vyvozovat závěry a pracovat s nabytými informacemi. Posiluje se tak také jejich motivace k celoživotnímu učení. Dnes se soustředíme na to, aby si děti uvědomily, podle čeho si mohou vybírat knížku ke čtení,“ uvedla Jana Zajícová.

Zájem přítomných dětí lákala zejména nepřehlédnutelná hromada polštářů, která se vyjímala uprostřed místnosti. Jana upozornila děti, že se pod ní skrývá překvapení, takže ji zatím nemají  rozebírat ani po ní lézt. Polštářová kupa sloužila jako středobod, kolem kterého se děti na začátku dílny sesedly do kruhu. A hned tu byl první úkol. Protože se tu sešly děti, které se většinou vidí poprvé, vyzvala je Jana, aby se navzájem představily jménem a řekly, jakou knížku mají nejradši. Pro většinu dětí to bylo snadné, některé ale stydlivě klopily zrak a k odpovědi se neměly.

Děti už byly velice zvědavé, co je ukryto pod polštářovým kopcem. Jana je nejprve vyzvala, aby se rozdělily do trojic, a poté jim rozdala obálky, ve kterých byly schované různé obrázky. Poté, co byly polštáře odkryty, se ukázalo, že ukrývaly – co jiného než knížky. Úkol pro nadšené děti zněl jasně - najít mezi nimi knížku, která by nejlépe odpovídala obrázku z obálky, kterou si skupinka vylosovala. Děti přitom mohly využít různé dovednosti: někdo už uměl přečíst název knihy, někomu zase pomohly ilustrace, každý se ale snažil, aby úkol splnil co nejlépe. Děti svůj výběr konkrétní knížky – ke každému obrázku se jich dalo vybrat několik – vysvětlily ostatním a Jana všechny chválila za to, jak zdatně si při pátrání po „té správné“ knížce vedly.

Nastal čas pro poslední úkol. Tentokrát si děti měly vybrat knížku, která se jim nejvíc líbila, kterou by si chtěly prohlédnout nebo přečíst. Děti už byly celé nedočkavé, aby se na ně ta jejich vyhlédnutá knížka z hromádky dostala, nakonec ale všechno dobře dopadlo a každý se hned pustil do prohlížení svého „úlovku“. Zbývalo ještě nakreslit obrázek – znázornění toho, proč právě tahle knížka a ne jiná. Za chvíli už se prázdné papíry zaplnily princeznami, dinosaury, závodními auty a dalšími náměty knížek, které dnešní malé předškoláky a školáky zajímají a baví. Jana všem – dětem i rodičům – poděkovala za pozornost a spolupráci a rozloučila se s nimi.

Dílna skončila, mnohé z dětí si knížku, kterou si z hromady vybraly, odnesly k výpůjčnímu pultu knihovny, aby si ji mohly vzít na čas domů. Při odchodu jsme se některých z dětí zeptali, co se jim na dnešní dílně líbilo nejvíce. „Všechno,“ odpovídají svorně dva kluci a jedna holčička. Také jeden z tatínků, který na setkání dorazil s pětiletým synem, odcházel spokojen. „Líbila se mi přátelská a tvůrčí atmosféra dílny a to jak lektorka motivovala děti k tomu, aby se všechny podle svých možností zapojily do programu,“ uvedl s akcí spokojený tatínek. Podobně se vyjádřili i další rodiče. A co na to Jana Zajícová, jak ona sama dílnu hodnotí? „Jednou větou bych řekla – soustředěná radostná práce. Ve skupině se sešly děti, které se neznají, nejsou na sebe zvyklé. I tak dokázaly pracovat ve trojicích, dokázaly kultivovaně přistupovat ke knihám. Mnoho z nich chtělo odpovídat na otázky a zúčastnit se debaty. Většina dokázala nejen úkoly plnit, ale také zdůvodňovat své řešení.“

Poté, co většina dětí i se svým doprovodem již odešla, zůstala skupinka náruživých dětských čtenářů v knihovně. V nejzazším rohu dětského oddělení si spontánně vytvořili vlastní čtenářskou dílnu. Z jedné police mladí čtenáři postupně lovili několik knih s příběhy známého Čtyřlístku a další půlhodinu vydrželi, nikým nerušeni, knihy číst nebo si je prohlížet.

Zaujala vás Dílna čtení? Podívejte se, jaké další akce pro rodiče a děti ZŠ TRNKA chystá.

autor článku: Petra Klvačová