Dnes je neděle 21. říjen, svátek má Brigita.

Z našeho města
Menubox
Restbox

Mobily ve školách? Nejen různé generace mají na toto téma rozdílné názory

přidáno: 02. 09. 2018

V dnešní době je trendem, aby každé dítě mělo mobil. Vzhledem k tomu, jak je tato doba rychlá, je to většinou i nutnost. Rodiče chtějí mít o dětech přehled, děti se cítí jistější, když mohou svým rodičům kdykoliv zavolat. Každá mince má ale dvě strany. Už jeden z našich předešlých článků o projektu „Děti bez mobilu“ upozornil na to, že děti využívají mobilní telefony přespříliš. Jak to ale potom vypadá ve školách?

Jeden názor je samozřejmě takový, že děti by určitě mobily a jinou elektroniku ve školách, nebo minimálně ve vyučovacích hodinách, mít neměly. Nedávají dostatečně pozor, mohou si na nich hledat odpovědi do testů, používat je jako taháky nebo s nimi vyrušovat při hodině. Druhý názor mobily/tablety či počítače a notebooky ve školách podporuje. Tito lidé si myslí, že technika je součástí pokroku, a tak bychom měli tyto přístroje používat jako usnadnění práce. Dodatečné informace si mohu najít na internetu, poznámky si mohu psát do tabletu či notebooku, apod.

Kde je tedy pravda?

Osobně si myslím, že pravda je někde mezi. Jsem zastáncem sešitů ve školách už jen z toho důvodu, že doba je už opravdu tak moc rychlá, že není potřeba ji ještě zrychlovat usnadňováním si psaním poznámek do notebooku. To ovšem vyhovuje mně. Jsou lidé, kteří nemají hezké písmo, nebaví je psát, a tak preferují právě notebook. Pro mě osobně by byl problém i s učením se dané látky. Je dokázáno, že když píšete rukou, to co píšete, si snáze zarýváte do paměti. Ale opět – to záleží na jednotlivci. Určitě záleží na tom, na jaké škole zrovna jste. Pokud se jedná o prvňáčka, myslím, že ten by se měl bez mobilu v pořádku obejít minimálně ve vyučující hodině. Samozřejmě se na to dá argumentovat právě oním potlačováním technického i lidského pokroku, ale jak už jsem psala, každá mince má dvě strany. Na základní škole se obecně mobily striktně zakazují. Na střední škole, alespoň z mé zkušenosti, to není o moc lepší. Byla jsem také názoru, že by nejspíš mobily ve školách být neměly, ale sama jsem si nedokázala představit to, že bych měla celých 45 minut zvládnout udržet pozornost na učiteli. Teprve s nástupem na vysokou školu jsem zjistila, kde je ta zlatá střední cesta. Jako dospělým lidem nám většina profesorů nechává volný výběr toho, kdy budeme dávat pozor a kdy ne. Vyžadují pouze ticho v hodinách. A to je podle mě naprosto férový přístup. Učitelé mají klid na učení a dělají svojí práci a studenti mají na výběr, zda budou dávat pozor či ne. Tak či tak se výsledek projeví při zkouškách, a pokud by byl tento výsledek negativní, myslím, že si člověk sám srovná priority a uspořádá si čas ve vyučovací hodině tak, aby nemusel dávat pozor každou sekundu a zároveň se opravdu něco naučil.

Kde nastává hlavní problém?

Myslím, že problém dnešní doby nejsou ani tak mobily ve školách, jako neschopnost školského systému naučit se mobily a techniku obecně do školního prostředí zařadit. Čím více budete zakazovat dětem něco dělat, tím více to dělat budou. Čím více je budete nutit upínat jejich pozornost dlouhou dobu na jednu věc a téma, tím méně se budou soustředit. Nechme dětem oddych. Nemáme školský systém nastavený příliš moudře, přiznejme si, že je jaksi zastaralý. Naučme se tedy pravidla nastavovat sami. Až se učitelé naučí přistupovat k technice ve školách a k dětem tak, aby jim naplno porozuměli a až si nepůjdou slepě za tím, aby je žáci a studenti poslouchali za každou cenu a za každých podmínek, teprve potom můžou tyto dvě věci spolu fungovat. Hledejme kompromisy a nedělejme ze sebe roboty.

Zeptali jsme se na názor žáků a studentů různých generací. Co si o tomto tématu myslí?

„Když člověk nemá kamarády, tak mu ten mobil pomůže přežít přestávku. Když se člověku udělá špatně, může napsat nebo zavolat mámě. Takže v tomhle je za mě v pohodě mít mobil ve školách. O hodině by měl člověk dávat pozor, ale klidně bych mobily povolil i v hodinách, protože je těžký udržet tak dlouho pozornost. Mobil je super i v tom, že si můžu najít třeba něco k učení o přestávce.“ Ondřej, 15 let, žák základní školy

„Myslím, že v dnešní době na děcka čeká hodně nebezpečí, ať už z řad spolužáků nebo i mimo školu. Člověk nikdy neví, co se během pár minut může stát a telefon může být potom velká záchrana třeba i života. Dítěti bych do školy telefon povolil minimálně mimo hodiny ve škole. Co se týče užívání telefonu/tabletu v hodinách, tak si myslím, že v dnešní době to jsou zařízení, které nás zdokonalují a pomáhají nám při učení.  Nemyslím si, ale že jsou učitelé ve školách dostatečně připravení na to, využívat techniku s dětmi v hodinách. Záleží také na tom, aby děcka na těch telefonech nedělaly něco jiného, než v těch hodinách dělat mají.“ – Adam, 19 let, student střední školy

„Myslím si, že je na každém, jestli do školy nosí mobil nebo ne. Rozhodně si nemyslím, že je dobré, aby malé děti při hodinách používaly mobil, protože je to rozptyluje od výuky. Na druhou stranu třeba na vysokých školách občas i vyzívají k tomu použít při hodině mobil, obzvlášť v poslední době, kdy se tyhle technologie používají více a více. Nemám na to jednotný názor, záleží spíše na okolnostech.“ – Lucie, 21 let, studentka vyšší odborné školy

autor článku: Michaela Vaňková