Dnes je čtvrtek 13. prosinec, svátek má Lucie.

5g.nordictelecom.cz/dobris
Menubox
Restbox

Historie závodů do vrchu na Andělských schodech

přidáno: 10. 06. 2018

Staré okresní silnici mezi obcí Voznice a kapličkou na Malé svaté se i dnes neřekne jinak než Andělské schody. Je však škoda, že po stavbě dálnice v osmdesátých letech minulého století zde automobilismu prakticky odzvonilo. V r. 2014 se však nadšenci z klubu veteránů Kytína a Chouzavé rozhodli obnovit takřka zapomenuté závody do vrchu Andělské schody.

I když jsou dnes závody spojené s veterány a vůní benzínu, nebylo tomu tak vždy. Zakladatelem tradice byl Klub velocipedistů, Praha 1883, který byl nejstarším klubem cyklistů v bývalém českém království, ale na počátku dvacátého století k sobě přidružil i motocyklisty a nakonec i automobilové nadšence, se kterými pořádal výlety z Prahy do širokého okolí. Jedním z hlavních cílů se již od r. 1898 stává i Dobříš a když se v r. 1902 začaly připravovat oslavy dvacetiletého výročí klubu, byl do nich zapojen i závod na 3 km do vrchu. Původně se však počítalo s úsekem Řitka – Jíloviště, ale z toho z neznámých příčin sešlo. Úsek od Voznice k Mníšku se zdál asi klidnější, a proto bylo rozhodnuto závodit zde.  Pro oslavy byl vybrán datum 21. září a toho dne měl startovat první úsek distančního závodu na 30 km z Prahy na Dobříš, start byl v Malé Chuchli, který vyhrál Jan Večerník v čase 1 h 26 min. Po nutném odpočinku se měly na několika úsecích konat samostatné závody. Prvním byl již zmíněný závod do vrchu z Voznice na Mníšek pod Brdy v délce 3 km, který vyhrál Jan Sandtner v čase 8 min 15 s. Po tomto závodě následovala Jízda starších pánů na 2 km a jízda o dámskou cenu na 3 km. Po návratu do Prahy byl uspořádán přátelský večírek v klubových místnostech na Židovském ostrově, kde se také rozdělily ceny.

Další závody se rozšířily i o motocyklistickou sekci

Klub se na Andělské schody vrátil takřka po dalších deseti letech a to u příležitosti 30. výročí založení klubu. To už byl plně rozšířen i o motocyklistickou sekci, která se v rámci oslav rozhodla vrátit na Dobříš a zřejmě s tím založit jistou tradici. Odjezd klubu z Prahy se konal 23. června 1912 v 8 hodin ráno a to za účasti 22 motocyklistů a 19 plně obsazených tříkolek. Vesměs se jednalo o výrobky továrny smíchovského konstruktéra Waltra. Docela početná kolona musela v té době mít vedoucího praporečníka, kterým byl pan Papež. Přímo na Dobříš nemířila, ale u 36. km odbočila k vrchu Aglaja na Bekovu cestu, kde byl s laskavostí knížecí lesní správy a nadlesního p. Opatrného pro tento den klubu umožněn přístup. Po hřebenové cestě takto klub doputoval až do Dobříše. Na zpáteční cestě se opět konal závod do vrchu „Andělské schody“, ale tentokrát již čistě jako motocyklový závod. Bohužel v zápisu nebyly uveden výsledky tohoto klubového závodu. Ví se jen, že byl rozdělen na motocykly a motorové tříkolky. 

Posun nastává opět o deset let později

Klub Praha 1883 slaví již 40. leté výročí založení svého klubu. Tentokrát se již nejedná o závod v rámci vyjížďky klubu, ale o právoplatný závod, kterým byl otevřen všem členům. Závod byl naplánovaný na neděli 7. října 1923 od 10h, v případě nepohody se měl závod konat 14. října.  Závod byl rozdělen do několika kategorií, a to na motocykly podle kubatur, motocykly se sidecarou, motokola a nakonec automobily. Přihlášky se mohly podávat do 30. září v klubové místnosti na Praze III. Cihelná ul. 102. Nakonec se sešlo čtyřicet přihlášek. Závod se měl konat mezi 34. a 32. km ve směru od Voznice na Mníšek. U 34. km za obcí Voznice byl rozjezd a u 33. km letmý start. Cíl se nacházel u 32. km (kaplička Malá Sv. Hora). Podle propozic se mohla vozidla účastníků nechat stát před pevným startem nebo u cíle od kapličky směrem k Mníšku a i na odbočných silnicích podél cesty. Během závodů byla tato část cesty uzavřena za asistenci četnictva. Klub Praha 1883 nechal na závod vypravit i omnibus, kterým se mohli svést případní diváci z řad osobních příslušníků a přátel klubu. Autobus odjížděl z Prahy v půl osmé ráno. Pokud bylo volné místo mohli se svést i nečlenové a to za 32 Kč. Po závodech se konal společný zájezd na Dobříš do hotelu Heinz na oběd.

Počasí bylo nakonec sychravé

Sjelo se mnoho diváků z Prahy, z Dobříše a okolních obcí. Nejrychlejším mužem na dvou kolech se stal rotmistr Stošek, který projel trať na motocyklu Norton v průměrné rychlosti 120 km/h v čase 34.3 s. S automobilem jel p. Münz na voze Laurin a Klement, který trať projel průměrnou rychlostí 100 km/h v čase 36 s. Slavnosti 40 letého trvaní klubu vrcholily 3. listopadu, kdy byl v klubové místnosti konán slavnostní večírek, během kterého byly předány ceny vítězům.

V roce 1933 pořádal Klub velocipedistů a motocyklistů Praha 1883 oslavy 50. letého výročí založení klubu, během kterých se pořádaly závody a mezi 3. – 5. 6. velké oslavy v Praze. Poté se bohužel již závody do vrchu „Andělské schody“ nekonaly. Až v roce 2014 se nadšenci z klubu veteránů Kytína a Chouzavé rozhodli obnovit takřka zapomenuté závody do vrchu Andělské schody.  

Klub velocipedistů Klub cyklistů, motocyklistů a automobilistů Praha 1883 - Klub založilo v roce 1883 několik nadšenců jako Klub Velocipedistů a stal se jedním z prvních klubů svého druhu v Čechách. Dne 1. května zahájil cvičení jízdy na velocipédech na cvičišti v zahradě hraběte K. Bouquoye. Členská základna se brzy rozšířila. Své první sídlo měl klub na Židovském ostrově v Praze. Byl také jedním ze zakladatelů České ústřední jednoty velocipedistů. Na počátku 20. století se k cyklistům připojili motocyklisté (v názvu od 1912) a později i automobilisté (od 1926) a klub byl přejmenován na Klub cyklistů, motocyklistů a automobilistů Praha

autor článku: Petr Kadlec