Dnes je sobota 20. říjen, svátek má Vendelín,
je Mezinárodní den kuchařů.

Z našeho města
Menubox
Restbox

Filmové a kulturní ozvěny očima ředitele dobříšského zámku Pavla Krejcárka

přidáno: 13. 03. 2018

O pohádce Princezna ze mlejna, seriálu Vyprávěj či filmu Rytíři ze Šanghaje už bylo napsáno mnohé. O tom, že zámek Dobříš a jeho malebné prostory jsou pro filmařskou klapku jako dělané, není třeba diskutovat. Každoročně zde vznikne několik dalších scén do nových českých i zahraničních snímků či reklam a každé natáčení má svá specifika. „Občas při natáčení ani nepoznáváme jednotlivé místnosti,“ říká ředitel zámku Dobříš Pavel Krejcárek.

Ještě, než přistoupíme k současnosti. Napadá mě, kam vlastně sahají kořeny filmu na dobříšském zámku?

Když to vezmu obecně kulturně, tak ty kořeny sahají hodně hluboko, vlastně až do doby, kdy ještě ani neexistoval němý film. Zhruba od roku 1790 a v průběhu osmnáctého století totiž stálo v anglickém parku zámecké divadlo. Nebál by se tento fakt označit za prvopočátek umělecké tvorby a větší kultury u nás na zámku. Zřejmě už někdo, kdo dokončil rekonstrukci zámku do současné rokokové podoby, měl svým způsobem štěstí, protože zámek je od té doby úžasně fotogenický.

Co vás napadá, když zámek vidíte v televizi?

Že je snad ještě krásnější, než ve skutečnosti (smích). Je vidět, že jeho půvab přesahuje staletí a zřejmě nikdy filmaře neomrzí. Ačkoli jsou podle mě stále ještě mnohé filmy, které u nás vznikly, nedoceněné.

Které například?

Například Kantor Ideál, česká komedie z roku 1932, kterou režíroval Martin Frič a ve které hrají taková esa jako Anny Ondráková, Jaroslav Marvan nebo Karel Lamač. Neuvěřitelný film, který se zde točil ještě před znárodněním zámku nacisty a na jehož historii bychom do budoucna rádi upozornili i zdejší návštěvníky. Drobným tajemstvím je obestřena i pohádka Princezna se zlatou hvězdou na čele, která zde s největší pravděpodobností také vznikala, ale neví se to s určitostí…

Jak jste na tom nyní? Jaké filmy na zámku nejčastěji vznikají?

Řekl bych, že v posledních letech jsou hitem hlavně kriminálky. Možná to souvisí s obecným boomem českých kriminálek, které za poslední roky kvalitativně i oblíbeností diváků velmi poskočily. Dřív se na naše kriminálky nedalo koukat, ale dneska dostávají úplně jiný rozměr. Na zámku se točil například seriál Expozitura II.

Většina diváků má zámek Dobříš spojený s pohádkou Princezna ze mlejna. Vznikla zde i v posledních letech nějaká pohádka?

Zmínil bych pohádku Pravý rytíř, kterou vysílala Česká televize na Štědrý den v roce 2016 a ve které se vyjímaly záběry Čertova mostu v anglickém parku. V lednu letošního roku vstoupila na plátna kin také nová pohádka od našeho spřízněného režiséra Zdeňka Trošky Čertoviny, která se natáčela na nově zrekonstruované vodárně u anglického parku.

Lišila se nějak spolupráce na pohádce Čertoviny v porovnání s předchozími pohádkami Zdeňka Trošky Princezna ze mlejna a Princezna ze mlejna II?

K mému velkému smutku musím přiznat, že jsme se s panem Troškou bohužel osobně vůbec neviděli. Pro příště bych to chtěl napravit, ačkoli za mě jako styčný důstojník figuroval pan zahradník Václav Vimmer a myslím, že veškerá spolupráce proběhla opět ku spokojenosti obou stran. Rozdíl byl v tom, že se poprvé filmovalo na vodárně, a nikoli v Zrcadlovém sále, ve francouzském parku nebo na nádvoří zámku.

Na začátku roku zhlédli diváci České televize dvojdílný snímek Marie Terezie, kde se zámek Dobříš ocitl ve Florencii osmnáctého století…

Domalovaná Florencie byla půvabná (smích). I když se tento film točil i na mnoha dalších objektech, představuje účast našeho zámku ve filmu významnou propagaci a jsme za ni moc rádi. V tomto případě jsem měl při natáčení, které probíhalo loni v létě, možnost setkat se i s jednotlivými herci.

Bylo toto natáčení v něčem ojedinělé?

Asi měsíc před natáčením, které probíhalo loni v květnu, jsme filmařům přizpůsobovali květinovou výsadbu a dekorace ve francouzském parku. Hodně jim na výsledné podobě záleželo.

Jak se díváte na takové zasazení rokokového zámku ležícího ve středních Čechách do italské Florencie?

Je to běžná věc, kterou filmaři využívají už od dob Vinnetoua, kdy Karel May ve skutečnosti na žádném z míst nebyl a všechno točil v Jugoslávii. Například i moje kancelář, ve které teď sedíme, se v seriálu Expozitura proměnila v pražskou policejní služebnu a zažili jsme tady i mnoho dalších proměn.

Jaká filmová podoba zámku Dobříš vás nejvíce dostala nebo zaujala?

Největší organizovaný chaos představovalo natáčení filmu s Jackie Chanem Rytíři ze Šanghaje. Nikdo tady v té době nepoznával jednotlivé místnosti (smích). Často jsme velmi překvapeni také z výsledků velkých nočních natáčení – vzpomínám si třeba na to, jak nad francouzským parkem létaly obrovské balony, které kompletně zahradu osvětlily. Ohromně trikově náročným filmem byly i Mlhy Avalonu, který se natáčel v zámeckých parcích. Tehdy ještě ve francouzském parku nebyla dokončena rekonstrukce fontány Napájení Heliových koní, ale filmaři ji dali do takového stavu, že si všichni mysleli, že už je hotova. Tento filmařský zázrak vydržel tři roky a na něj navázala samotná šestiletá rekonstrukce fontány. Jedna společnost zase při natáčení reklamy na kosmetický produkt předělala Zrcadlový sál v ohromný salon, v němž byla mola a konaly se v něm módní přehlídky.

Zůstává vám na zámku něco po filmařích?

V pivovarských sklepích pod francouzským parkem máme stále jezírko, které využili jako kulisu zahraniční tvůrci filmu Immortal. Říká se, že každý, kdo si vodou z něj umyje obličej, omládne. Dodnes využíváme jako nástěnky dekorační panely, které nám zde kdysi zanechali filmaři, a z televizního seriálu Borgiové máme dočasně i dveře v zámecké expozici, protože původní se opravují. Jeden čas jsme si na zámku ponechali i žlutou výmalbu, která tady zůstala po filmování a pěkně do zdejších místností zapadala.

Z minulých let mají diváci v paměti i seriály, které na zámku Dobříš vznikly – The Musketeers (Tři mušketýři) z produkce BBC, který loni vysílala televize Prima, nebo český seriál Vyprávěj, jehož poslední díl  vznikl téměř výhradně na zámku Dobříš. Jakými seriály z nedávné doby se chlubíte?

V tomto případě je chlouba opravdu na místě, protože se tady natáčel americký televizní seriál Génius pojednávající o životě Alberta Einsteina – nádherná a nezastírám, že pro zámek velmi významná věc. Produkčně ho zaštítila televize National Geographic a vznikl v roce 2017. Tento rok byl obecně filmařsky velmi zajímavý, například v prostorách zámku vznikl i videoklip k písni Nahraditelný od DJ Wiche a Rytmuse. Natáčel se v oranžerii ve francouzském parku a tvůrci si dali velmi záležet hlavně na dekoracích v podobě tropických rostlin a také na úžasném využití mlhy v nočním skleníku. Vedle oranžerie a francouzského parku vytvořili několik scén také v Zrcadlovém sále.

Co nového z filmové produkce vzniklo na zámku v minulém roce?

Žánrově to byly velmi pestré a různorodé projekty. Natáčel se tady dokumentární film Universum Brdečka o spisovateli Jiřím Brdečkovi, který šel nedávno v kinech. V minulém roce se u nás točil také historický film Ofélie v hlavní roli s britskou herečkou Daisy Ridley nebo německý snímek Diplomatka, ve kterém si hlavní roli zahrála manželka rakouského ministra vnitra.

Co zámku filmování přináší?

Poslední roky jsme z tohoto hlediska velmi úspěšní a nebudu zastírat, že pro nás filmování představuje významnou součást celé ekonomiky. Vedle toho ale také prestiž a propagaci, protože filmová turistika je v posledních letech na velkém rozmachu. V neposlední řadě získáváme díky filmování stále nové zkušenosti, a i díky neustále se proměňujícím požadavkům filmových tvůrců je pro nás každé filmování takový mentální trénink.

Mluvíte vesměs v pozitivním duchu, ale máte v tomto směru i nějaké negativní zkušenosti?

Troufám si říct, že špatné zkušenosti už máme za sebou. Byly způsobené tím, že jsme s filmováním u nás po roce 1998 (navrácení zámku do rukou rodiny Colloredo-Mannsfeld pozn.) začínali. Veškerá spolupráce se musela usadit a možná i proto si na nás filmaři sem-tam dovolovali víc, než bylo vhodné. Celý trh se v té době krystalizoval, ale troufám si tvrdit, že v posledních deseti letech nebyl jediný problém. Víme, co se na zámku natáčet může, co se natáčet nemůže, máme jasná pravidla hry, která oboustranně fungují, a máme také kvalitní vztahy s lokačními manažery, kteří nám sem jednotlivé filmové produkce vozí.

Jak se na natáčení v prostorách zámku promítne revitalizace francouzského parku, která proběhne v letech 2018 a 2019 a kvůli které bude park uzavřen?

Velmi zásadně, protože omezení je veliké. Jestli tady v příštích dvou letech budeme něco natáčet, můžeme se soustředit výhradně na interiéry a nádvoří zámku. Natáčení tedy budou určitě menší, ale přesto snad o tyto pro nás důležité záležitosti nepřijdeme. Už v lednu se u nás uskutečnilo jedno celodenní natáčení, jedná se o film v česko-slovensko-ukrajinské koprodukci, a výhledově by se mělo vydařit i další natáčení v anglickém parku – nový pořad v koprodukci České televize a BBC. Věřím tomu, že ještě výraznější zájem filmařů nastane po revitalizaci francouzského parku, který se po velkých úpravách opět stane obřím vizuálním a fotogenickým lákadlem.

autor článku: Michaela Rozšafná a redakce DA