Dnes je úterý 14. srpen, svátek má Alan.

Sport
Menubox
Restbox

Proč cvičit jógu a nezapomenout na ni ani o Vánocích?

přidáno: 28. 12. 2017

„Odpověď je tak jednoduchá, vždyť cvičíme pro zdraví a pro radost. Kdo jste se potkali na cestě životem s jógou, víte, že jóga má mnoho podob a mnoho barev. Každodenně vám může přinášet novou energii, zlepšení imunitního systému, zklidnění mysli i těla, zvýšení rovnováhy a uvědomění si krásy přítomného okamžiku,“ říká na úvod Luďka, vyznavačka této životní filozofie.

V dnešní době najdeme jógu snad v každém fit centru, studiu i tělocvičně. Čteme o ní na internetu, v tisku a vídáme ji i v jiných médiích. Lidé jí doslova propadají čím dál více a účastní se nejrůznějších workshopů i pobytů s jógou spojených. S tímto trendem vznikají také nejrůznější formy tohoto cvičení, které svou hravou formou oslavuje už i děti.

S jakými druhy se tedy setkáme z mého pohledu nejčastěji a co od nich můžeme čekat? O tom jsme si povídali se zmíněnou Luďkou.

Power jóga

Je dynamický styl cvičení založený především na zlepšení držení těla, vědomém zapojení dechu a rozvoji pozdravu slunce, jednotlivých sekvencích bojovníků, stejně jako praxi pozic na zemi.

Vinyasa jóga

Dynamický styl jógy závisející na propojení dechu a pozic do ucelených sestav. Cvičení přináší silné prokrvení, prokysličení a prohřátí celého organismu, uvolní celou vnitřní energii těla a vede k celkové regeneraci organismu.

Hormonální jóga

Druh jógy zaměřený na stimulaci žláz s vnitřní sekrecí, jako je hypofýza, štítná žláza, pohlavní orgány a nadledvinky. Ale z mého pohledu je každá jóga částečně hormonální.

Hatha jóga

Lekce je zahájena dlouhou relaxací a zakončena také tak. Důraz se klade především na dech a velkou výdrž s uvolněním v každé pozici.

Jin jóga

Je zaměřená na jinové části těla. JIN – znamená cvičení tiché praxe, zaměřující se na pojivovou tkáň v oblasti dolní části páteře, pánve, kloubů, stehenní kosti a stimulaci meridiánů, které touto oblastí procházejí. Každý z těchto meridiánů má vztah k meridiánu v horní části těla. Jin jóga je praxe klidné síly. Ostatní formy jógy jsou v zásadě jangové a jsou založeny na pohybech svalů. Pojivové tkáně mají velký význam pro naše fyzické zdraví a rozsah pohybu. Všechny tyto tkáně, jak svalové, tak pojivové, pokud nejsou správně využívány, mají sklon atrofovat a přestávají správně fungovat. Svaly pak naopak milují cvičení JANG – silové, aktivní a opakované. Právě výdrže v lekcích jin jógy nám lehce zatíží pojivovou tkáň a ona začíná vzdorovat stárnutí a degeneraci. Všechny pozice se provádějí na podložce na zemi ve výdrži 3 – 5 minut. Jin jóga nemá nahradit jangové formy, ale jen je doplnit. Představte si houbu na mytí, když bude suchá a nenamočíte ji, tak je k nepoužití. Když ji namočíte, je tvárná a je k použití. Tento styl tiché jógy, bych doporučovala všem. Všichni ho zvládneme a všem nám bude ku prospěchu. Učme se zastavit a učme se vydržet.

Jemná jóga

Je lekce pomalého, klidného cvičení, se snadným, nenáročným průběhem. Lekce je plná jednoduchých asán, kdy se důraz klade především na dech a relaxaci.

A proč na jógu nezapomenout ani o svátcích?

Důvodů je hned několik:

  • i s jógou můžete spálit přebytečné kalorie nabrané o Vánocích
  • zažene chuť na jídlo a zlepší vaše trávení
  • prohřeje vás v době zimy
  • zlepšuje imunitní systém
  • dodá vám energii a zmírní případný stres
  • vytváří rovnováhy vaší mysli, kterou obzvláště v těchto emočně vypjatých dnech potřebujeme
  • darujete chvilku sami sobě mezi množstvím návštěv

Za sebe mohu říct, že jóga nás učí hledat cestu k sobě samému, zklidnit se, smířit se s tím kým jsme a kam směřujeme. Cíl jógy je v klidu a v pokoji, dýchat znamená žít. Jedem jógy je spěch. Pokud k sobě necháte při cvičení jógy promlouvat své tělo a naučíte se mu naslouchat, stane se vaším mistrem. Vy sami poznáte, že se vyplatí mu bezpečně důvěřovat. Věřte mi, pokud se setkáte s jógou a vydržíte u ní, vrátí vám to tisíckrát zpátky. Já sama dnes děkuji životu a osudu, že jsem potkala na opravdové učitele jógy: Václava Krejčíka, Jakuba Šambergera a Katku Bílkovou. Jejich prostřednictvím jsem poznala co je jóga s velkým J.

Na závěr jen jeden výrok indického učitele aštanga jógy

Cvičit jógu může každý člověk – mladý, starý, hodně starý, člověk unavený, jen líný člověk cvičit nemůže.

Těším se na vás zase někdy.

autor článku: MUDr. Ludmila Mašková