Dnes je pondělí 24. září, svátek má Jaromír.

Sport
Menubox
Restbox

Jak na údržbu kola i o dalších tipech pro cyklisty se servismanem Davidem

přidáno: 03. 05. 2018

David se původně vyučil jako automechanik u nás v Dobříši a už tenkrát ho to do našeho města táhlo stejně jako cyklistika a opravy kol. Hned po škole nastoupil v Příbrami, odkud pochází a kde žije dodnes, k panu Sedláčkovi do Uranu. Tamější prodejnu kol, kde pracoval jako pomocná síla u servisu kol, jistě pamatují mnozí z vás. Než ale začal pracovat sám na sebe, musel nejdříve získat zkušenosti…

Prodejna a servis kol pod značkou Favorit, která sídlila vedle známé hospody Na Růžku v Dobříši, zde byla už od roku 2006. David tady nastoupil jako její vedoucí v roce 2012, tedy rok před tím, než tuto pobočku uzavřeli. Byl pak přeřazen ještě do Písku, a pak i do Tábora, kde sbíral zkušenosti, než se rozhodl rozjet svůj vlastní obchod a servis kol a vrátit se na Dobříš. Od roku 2015, kdy se mu podařilo sehnat vyhovující prostory v bývalém areálu rukavic, funguje jen sám na sebe a nabízí servis kol a poradenství.

Nadšeného cyklisty, který najezdil i přes 6000 km za rok a člověka, pro něhož je práce koníčkem, jsme se tak zeptali na pár otázek ohledně servisu kola před sezónou i na několik rad týkajících se pořízení kola nového a dalších zajímavostí…

Co teď s uskladněným kolem po zimě?

Základní servis kola po zimě si může udělat téměř každý z nás sám. Důležité je zkontrolovat tlak a zpuchřelost pneumatik a jejich celkový stav. Dále spoje šroubů, řízení, brzdy a lanka. Pak je třeba kolo projet, zjistit jak brzdí a případně promazat řetěz. Větší kontroly pak provádí cyklisté, kteří jezdí podstatně více. Tam měříme a případně měníme řetěz, ozubení, ložiska nebo hlavové složení. I to si zvládne šikovný člověk udělat sám. Na novější typy kol je potřeba použít i specializované přípravky. Pro běžné uživatele stačí klasický sezónní servis, kdy se zkontrolují lanka, špalíky, vyčistí se rám a kolo je připravené v rámci možností jako nové před sezónou.

Jaké opravy nejčastěji provádíte?

Častější jsou přeci jen sezónní opravy kol. To znamená výměna brzdových špalíků, destiček, dost často už to bývá i kontrola hydraulických brzd a jejich odvzdušňování. No a potom je to moje specializace na veterány. Většinou mě lidé znají právě proto, že se věnuji hlavně starým kolům, a proto za mnou přijdou i s hodně starými koly.

Co servis dětských odrážedel a kol?

Tady jen pozor na kola ze supermarketů a obchodních řetězců. Před jejich použitím je třeba servis, jelikož jsou konstruované z hodně laciných dílů. Lepší je tedy dát kolo seřídit, a pokud chcete nastavit správně i posed, je lepší přijít přímo s dítětem. Pokud máte českého výrobce, tak jak u odrážedel, tak i u klasických kol problémy nebývají.

Moderní a stále častější jsou elektrokola. Máte i s nimi nějaké zkušenosti?

Ano, mám už i několik stálých klientů právě s elektrokoly. Hodně si je pořizují lidé, které jízda baví, ale potřebují dopomoc nebo chtějí ujet více kilometrů za kratší dobu. Servis takových kol je hodně podobný jako u klasických kol, ale je třeba u nich ještě více dbát na kontrolu šroubových spojů a servis je o něco intenzivnější, hlavně díky jejich vyšší váze rámu.

Jak se starat o kolo během sezóny?

Pokud máte kolo seřízené a připravené na sezónu a jste průměrný jezdec, není už pak servis během sezóny příliš složitý. Pokud kolo myjete, v žádném případě nepoužívejte tlakovou hadici, takovým mytím se ničí všechno. Nejlepší je tak ruční mytí, aby se voda nedostala do ložisek. Dobrý je třeba přípravek Cyklostar, kterým tzv. suchým čištěním dostanete z rámu vše. Pak už stačí jen pravidelná kontrola šroubů, řetězu a kol.

Jak vybrat správné kolo s vyrovnaným poměrem kvality a ceny?

Pokud si jdu do obchodu koupit nové kolo, měl by zde být prodávající, který bude schopný mi poradit. Vždycky hraje roli výška a hmotnost člověka, podle které se pak vybírá výška rámu. Důležité je vybrat si kolo podle toho, v jakém terénu budu na kole nejvíce jezdit – těžký terén, město, všehochuť atd.

V případě dětí se hodně lidí domnívá, že když umí jezdit, potřebují nejmodernější odlehčená kola za nesmyslené peníze. Já si myslím, že pro děti nemá smysl kupovat na klasické rekreační jezdění speciální a drahá kola. Vše je v nohách a zlatý střed je téměř vždy ideálním řešením. Pro děti tak můžeme pořídit plnohodnotné a kvalitní kolo v cenové relaci od 5 do 7,5 tis. Kč. Pokud kupujeme kolo pro dospělého člověka, ať už je to dámské nebo pánské, který nejezdí nijak závodně, ale stále jen rekreačně, můžeme sehnat krásné a plnohodnotné kolo od 15 do 20 tis. Kč. U klasických kol ve střední kategorii se u vyšší cena pak platí spíše za značku. Dá se tedy říci, že kola s cenou nad 30 tis. Kč se vyplatí pro cyklisty, kteří jezdí opravdu hodně, a je to jejich velký koníček. V současné době moderní elektrokola se pohybují cenově trochu jinde. Hlavně nedoporučuji kupovat kola tipu TV magazín za výhodné peníze, ale z naprosto nekvalitního materiálu. Pěkné elektrokolo od českého výrobce se dá sehnat od 30 do 40 tis. Kč a městská kola okolo 26 tis. Kč. Záleží pak hodně na tom, jaký pohon kola požadujeme, ale kolo výkonné do terénu podobnému okolí Dobříše, se dá pořídit okolo 35 tis. Kč.

Kolik nás bude stát klasický servis kola?

Je to hodně individuální a já mám třeba daný ceník, kde jsou nejrůznější balíčky. Nicméně obecně mohu za sebe říci, že pokud je kolo pravidelně servisováno, za práci si mohu říci tak 500 Kč a zbytek záleží na výměně potřebných dílů.

 

David provádí servis kol, ale dokáže vám také poradit s kolem starým i novým. Snad nikdy ho neuvidíte se mračit a vždy bude příjemný ke všem svým zákazníkům. Svou práci má opravdu rád a jeho cílem je vybudovat od základů kvalitní servis s osobním přístupem ke každému svému zákazníkovi.

„Vážím si toho, když se ke mně lidé vrací. Znamená to pro mě, že jsou s mou prací spokojeni. Věřím, že ten kdo má své kolo rád, ho třeba i s mou pomocí dokáže dát do takového stavu, aby se na něm dalo pěkně jezdit,“ říká na konec rozhovoru David Resner, kterého kola baví už od malička a je tak jedním z těch šťastlivců, pro které je jejich práce koníčkem a pomalu si jdou za svým cílem.

autor článku: Redakce DA a David Resner