Dnes je čtvrtek 23. listopad, svátek má Klement.

Rozhovory na Dobříšsku aktuálně

Simona Pancíř Švarcová: Chcete začít s během? Jaro je ideální čas!

přidáno: 26. 03. 2017

Chcete začít s během? Jaro je ideální čas! Jak správně začít a především vytrvat? Poradí Vám profesionální učitelka běhu...Právě jarní měsíce a první slunečné dny jsou ideálním startem pro změnu našeho životního stylu. Proto neváhejte, vyskočte z gauče, nazujte boty a vyběhněte překonat sami sebe! A proč si běh zamilujete? O tom Vás přesvědčí profesionální učitelka běhu, Simona Pancíř Švarcová.

Simono, běh venku nebo na páse?

Rozhodně běhání venku, protože tomu se nic nevyrovná. Je samozřejmě fajn občas si zaběhat na páse v teple klimatizované posilovny, ale venkovní krásné přírodě to nesahá ani po kotníky. Žádný pohyb není škodlivý, pokud ho děláme správně. Tak je to i s běháním. Je důležité našemu tělu naslouchat a pohyb mu přizpůsobit. Je dobré se soustředit na správný běžecký styl, získávání běžecké vytrvalosti a pak si třeba hrát s rychlostí. A samozřejmě jen neběhat, ale věnovat se i jiným sportovním aktivitám. Důležité je posilovaní a úplně nejdůležitější je regenerace.

Ideální start v létě nebo v zimě?

Není období, které by bylo vhodné či nevhodné. A já obdivuji a tleskám každému, kdo vyběhne. Jen začátečníkům doporučuji raději indiánský běh (střídat běh s chůzí). I já ho občas do svého běhu zařadím a rozhodně se za to nestydím. Výběh z domu a doběh domů by měl být nejpomalejším úsekem. Tělo se hezky zahřeje, připraví na zátěž, krásně prodýcháme. Pomalým doběhem zase hezky zklidníme dech a tělu nastartujeme regenerační procesy. Protažení v chladných dnech nechávám do tepla domova. Ale rozhodně ho nikdy nevynechám.

A ty máš osobně raději běh v zimě nebo v teplejším období?

Budu vždycky tvrdit, že radši poběžím v mraze než v horku. A miluju běh v dešti... takový ten jarní deštík, to je bomba. A miluju přírodu... každý den je jiná a pořád krásná. Běhat se dá za každého počasí, jen tomu běh přizpůsobím.

Běhat v terénu nebo na asfaltu?

Tady se názory hodně liší. Já osobně si myslím, že pro začátečníka je asfaltová stezka jednodušší než terén, který nohy více namáhá a je náročnější na udržení správného stylu a techniky. Pak také záleží, jaký typ tréninku běžíme. Zda běžíme dlouhý běh ve vyšší tepové frekvenci, zařazujeme intervalové sprinty nebo prostě běžíme jen tak pro radost. Sprinty bych asi v lese na kořenech běžet nechtěla. Stejně tak jako dlouhý běh na asfaltovém ovále, to by bylo za trest. Takže jako ideál považuji lesní zpevněné cesty, ačkoli městské běhy mají také své kouzlo. Každý si může zvolit to, co mu vyhovuje nejvíc a co mu hlavně dělá radost.

Profesionální značkové oblečení nebo obyčejné kecky s tričkem?

Zde platí otřepaná fráze: není špatného počasí, jen špatně oblečený běžec. Nejde tu ani tolik o značku, spíše o zdravý selský rozum a uvažování. Nejsem zastánce technických bot, které pracují na úkor práce nohy. Takže si vybírám boty, které podporují přirozený pohyb (natural running). A pak nechám hlavně vybrat nohy, ty přesně poznají, v jakých botkách se cítí dobře. Oblečení volím funkční, tak aby zahřálo a zároveň odvádělo pot. A jestli to má fajfku, šelmu nebo jsem ho koupila v supermarketu, je vcelku jedno. Musím se v něm hlavně dobře cítit. Na druhou stranu jsem ženská a ta se chce prostě líbit při každé příležitosti. Takže i já mám ráda barvičky :-).

Je důležité běhat pravidelně?

Asi bych neodpovídala jen běžecky. Ale základem je opravdu pravidelný pohyb. Ať už běh, cvičení, procházky. Jsme generace „gaučáků“, podle toho bohužel vypadají naše děti, kde už i obyčejná chůze dost často činí problémy. Pohyb by měl být naší každodenní součástí. A pokud jde pouze o běh, tak záleží, zda si běháme pouze pro radost nebo se připravujeme na určitý závod. Vše je o nastavení nějakého reálného cíle. Pravidelnost je důležitá.

Běh se sluchátky nebo bez?

Pokud jde o mě, tak určitě bez. Jezdím každý den do Prahy do práce, takže hluku, šumu a zvuků mám dost. A asi nejsem ani ten typicky muzikální typ. Během svým způsobem i relaxuji. A příroda nám dává tolik krásných zvuků, přirozených, uklidňujících, tak proč to kazit. Člověk si má možnost srovnat i spoustu myšlenek v hlavě, naslouchat svému dechu a nitru. Na druhou stranu chápu, že někomu rytmus písní pomáhá v udržení tempa, ve vyburcování se k lepšímu výsledku. Takže je to čistě individuální. Ve městě mi ale přijdou sluchátka v dnešních provozu nebezpečná.

Je nějaká hranice, do které bys již Ty osobně nevyběhla?

Co se týká počasí, tak jsem zatím takovou hranici nenašla. Spíše poslouchám tělo a rozhodně bych nevyběhla v nemoci nebo se zraněním. A musím říct, že to kolikrát není jednoduché rozhodnutí. Člověku přijde, že mu něco utíká a ono mu nakonec stejně nic neuteče :-)

Co říci závěrem?

Každý, kdo vyběhne, dělá pro sebe určitě více než ten, kdo leží doma na gauči. A já každému z vás moc fandím. Ale jako každý sport a pohyb má i běh svá pravidla. Běh je pro nás přirozený pohyb, ale neznamená to, že to vždy děláme správně. Není tedy žádnou ostudou, pokud si necháte poradit s běžeckým stylem, tréninkovým plánem apod., naopak. Chceme přeci běhat celý život a s úsměvem. :-)

A ještě jedna věc, která nikomu neublíží a druhému může hodně pomoci...podporujte se navzájem. Stačí k tomu málo, třeba se vzájemně pozdravit, usmát a mávnout...hned víte, že v tom nejste sám.

Běhu zdar! :-)

autor článku: Kamila Paulová